Naar nieuwsoverzicht

Dit bericht komt uit ons nieuwsarchief.
Hierdoor kunnen sommige gegevens verouderd zijn.

15 december 2009

Actrice en rasechte Rotterdamse Loes Luca is het boegbeeld van de nieuwe campagne van het Havenziekenhuis die half december van start gaat. Het thema van de campagne is ‘zorg met aandacht’. Loes laat als vriendin van het Havenziekenhuis in vier komische filmpjes met een serieuze ondertoon beeldend zien wat het Havenziekenhuis onder ‘zorg met aandacht’ verstaat. Ook in de radiospot staat dit thema centraal.

Warm hart

Dat juist Loes Luca gevraagd is vriendin van het Havenziekenhuis te worden is een bewuste keuze. Directeur Johan Dorresteijn ‘wij vinden dat Loes als echte Rotterdamse, toegankelijke en warme persoonlijkheid goed past bij de zorg en de sfeer die wij in ons ziekenhuis willen bieden. Loes geeft ook zelf aan dat zij het Havenziekenhuis een warm hart toedraagt. Zij komt hier regelmatig en kent ons ziekenhuis goed. Toen wij haar vroegen om een centrale rol in onze campagne te spelen voor ons te doen zei ze volmondig ‘ja’ en daar zijn we blij mee. We vinden haar bij uitstek dé persoon om ons thema ‘zorg met aandacht’ tot leven te laten komen voor het Rotterdamse publiek. Ook onze speerpunten Tropengeneeskunde, Ouderengeneeskunde en goede basiszorg brengt zij zeer aansprekend voor het voetlicht. Het Havenziekenhuis is een klein authentiek Rotterdams binnenstadsziekenhuis, met een lange historie. Ook de binding met de haven bestaat al van oudsher.’ Ineke Leenders is voorzitter van de Medische Staf en licht toe wat het Havenziekenhuis onder ‘zorg met aandacht’ verstaat. ‘ Uit onderzoek blijkt dat men het Havenziekenhuis vooral kent van de Tropengeneeskunde. Maar we doen veel meer dan dat. Zorg met aandacht betekent dat je in het Havenziekenhuis kunt rekenen op een goede en persoonlijke behandeling op de mooie vernieuwde verpleegafdelingen en poliklinieken. Dat je je ‘eigen’ dokter hebt en niet steeds verschillende artsen ziet, dat er korte wachttijden zijn, dat je kunt eten in het grand café op de afdeling en je thuis voelt in de warme gezellige sfeer van het Havenziekenhuis. We vinden het belangrijk dat mensen dat weten, zodat zij een bewuste keuze kunnen maken voor een ziekenhuis.’

Spotjes met een boodschap

In de commercials speelt Loes Luca vier types die aangeven waarom Rotterdammers in het Havenziekenhuis moeten zijn. Loes over haar rollen als patiënt ‘Ik speel een deftige dame die last heeft van urineverlies en daar op vakkundige manier van afgeholpen wordt. Ook beeld ik een reislustig type uit dat eigenlijk niet verder komt dan Capelle aan den IJssel  en in de Travel Clinic van het Havenziekenhuis aan haar reisverhalen komt en medereizigers adviseert. In het derde spotje is er het verhaal van de vrouw van een duivenmelker die COPD heeft. Zij komt graag in het Havenziekenhuis voor alle extra aandacht en laat zich daar bewust met de feestdagen opnemen en verwennen door de dokters en zusters. Tot slot ben ik te zien in een verrassende dubbelrol als geriatrisch patiënt en haar dochter. In de war en met een emmer medicijnen kom ik het ziekenhuis in en huppelend en met maar enkele pilletjes vertrek ik een paar dagen later weer.’ Naast TV is Loes Luca ook als patiënt op Radio Rijnmond te horen. Zij krijgt door haar huisarts ‘zorg mét’ aangeboden. Zorg met wat? Zorg met aandacht, want dat is het centrale thema van alle commercials.

Medewerkers van het Havenziekenhuis centraal

De campagne met Loes Luca in de hoofdrol draait een jaar en is gericht op alle inwoners van Rotterdam en omgeving. In de spotjes komt ook een aantal medewerkers van het Havenziekenhuis voor. Om hen draait het, zij verlenen goede zorg mét aandacht.  Binnen het ziekenhuis is eerder dit jaar een programma gestart om de medewerkers bewust te maken van de kracht van de ‘zorg met aandacht’ die dit gezellige binnenstadsziekenhuis aan de Maas haar patiënten biedt.

TV spots voor ziekenhuizen

Het is niet zo gebruikelijk dat er reclame wordt gemaakt voor ziekenhuizen op TV en radio. Er zijn wel campagnes, maar die zijn vaak te zien in de gedrukte media. Waarom heeft het Havenziekenhuis voor reclame in deze vorm gekozen? Johan Dorresteijn ‘We willen ons nieuwe thema graag bekend maken bij een groot publiek. Als je dan tot de conclusie komt dat Loes Luca als bekende Nederlander én Rotterdamse het best past bij hetgeen waar het Havenziekenhuis voor staat, dan ligt het voor de hand dat je dat wilt laten zien in de vorm van filmpjes waarin zij haar acteertalent optimaal gebruikt. Eén van de rollen die Loes speelt is trouwens vanaf half december ook te zien op het grote geveldoek aan de zijkant van ons ziekenhuis. Dat doek attendeert het verkeer op de Maasboulevard op het Havenziekenhuis. Daarnaast is er een speciale website waarop iedereen kan lezen wat het Havenziekenhuis verstaat onder ‘zorg met aandacht’ op  www.zorgmetaandacht.nl.’

Waar te zien?

De commercials van het Havenziekenhuis met Loes Luca zijn vanaf half december te zien en te horen op Radio en TV Rijnmond. Ook op de speciale website www.zorgmetaandacht.nl kunnen de filmpjes bekeken worden.